Oppsummering av året som har gått – 2021

Starten av 2021 og våren gikk med til hjemmekontor. Det var mange likhetstrekk fra våren 2020, men den store forskjellen var at både vi og våre kunder var omstilt til den «nye normalen» og behovet for både bemanning og rekruttering til faste stillinger var absolutt til stede.

Gjennom utallige intervjuer, kundemøter og daglige morgenmøter over Teams opplevde vi gradvis lysere tider i samfunnet, og flere positive hint til at en gjenåpning var like rundt hjørnet. Centric Finance åpnet også opp for nyansettelser og i løpet av året fikk vi tre dyktige rådgivere med på laget. Maria og Anine kom inn med erfaring fra regnskap, HR og rekruttering og Niklas kom inn med sin tyngde innen salg. Med et nytt og spennende team skulle vi fint håndtere den videre driften av selskapet etter at Fredrik reiste til Marbella for videre jobbkarriere og Rohit gikk ut i foreldrepermisjon.

I tråd med anbefalingene ble opplæring av nyansatte i store deler gjennomført digitalt, men noe «fysisk» teambygging fikk vi til da vi kreativt møttes utendørs for tur opp Grefsenkollen. Vi fikk en hyggelig spasertur opp bakkene og på toppen bestilte vi bålpanne og nøt et godt og varmt måltid mens vi forholdt oss til de strenge restriksjonene på uteserveringen. Sett tilbake var denne dagen verdt mye for oss i form av motivasjon og følelsen av en tilhørighet til en gruppe kollegaer. «Driven» til gruppen var etter dette veldig bra, businessen gikk bra og det gikk raskt frem til sommeren.

Denne høsten skulle bli spesiell og jeg husker godt en lørdag sent i september da jeg (Joakim) og min kone gikk hånd i hånd over Christiania Torv, der Brasserie Hansken og et knippe andre restauranter har uteservering. På vår fredfylte og barnefrie «date» skvatt vi plutselig til av høylytt jubel og applaus fra samtlige serveringssteder omkring oss.

Etter noen forvirrende blikk mot hverandre, klarte vi raskt å komme frem til at applausen ikke var rettet mot oss – det var ikke det faktum at to mennesker holdt hverandre i hendende under en pandemi som utløste den spontane jubelen! Heller at dette var lørdag 25. september og klokken var nettopp slått 16.00 – dagen da samfunnet endelig åpnet igjen. Etter lange 562 dager med nasjonale tiltak var det endelig tid for å leve tilnærmet normalt igjen! Det var varmt og folk feiret som om nasjonaldagen var flyttet til andre siden av sommeren.

Nå kunne vi endelig møtes enda oftere på jobb, og vi gledet oss over faste kontordager igjen. Vi var fortsatt forsiktige med å ha fulle uker på kontoret og begynte smått med et par faste dager. Aurora hadde i lenger tid planlagt å gjøre et forsøk på «bortekontor» i Lofoten. Som den friluftsentusiasten hun er, passet dette henne ypperlig. Hun kunne ha fullt fokus på jobb uten forstyrrelser i arbeidstiden og kunne nyte den flotte naturen i Nord-Norge på nært hold over noen måneder. Etter noen dager med tilpasning og mye fundering (via Snapchat) på om dette føltes riktig eller ikke – fant hun raskt roen og strukturen for hvordan hun skulle gjøre dette. Slutt-resultatet var meget bra, Aurora hadde gjennom oppholdet klart å holde en fin balanse mellom jobb og fritid og faktisk så fikk hun hjulpet flere kandidater ut i jobb i denne perioden, sammenlignet med tidligere perioder. Dette er garantert ikke siste gang noen i Centric forsøker seg på en litt annerledes kontorhverdag!

Når det er sagt så er det ikke dette noe som lar seg gjøre med alle typer arbeid. Ved siden av regnskap og økonomi har vi i Centric Finance i tillegg en rekke utleide konsulenter innen arkiv og dokumentbehandling. Selv om mye er blitt digitalt innen den sektoren er det en del man ikke får gjort hjemmefra. I slike tilfeller har jeg i løpet av året sett en velvillige og engasjerte kunder som gjør det de kan for å tilrettelegge for sine ansatte og innleide ressurser. En av våre kunder betaler parkering i parkeringshus for at de som har mulighet skal få kjøre til jobb og unngå kollektivtransport.

Dette viser meg at arbeidsgivere bryr seg om de ansatte og gjør det de kan for å tilrettelegge for en ny arbeidshverdag.

På tampen av året fikk vi nå kjenne på at viruset igjen har mutert til en ny variant og nok en gang sendt oss på hjemmekontor. MEN, denne gangen er vi forberedt! Hjemmekontoret har nemlig ikke rukket å støve ned og for mange av oss har det blitt brukt i fin kombinasjon med noen dager hjemme og noen dager på kontoret.

Uansett er jeg overbevist om at 2022 kommer til å bli et fantastisk år!

Vi satser stort og på tampen vil jeg nevne at vi faktisk ser etter to dyktige rådgivere som kan ta del i vårt team i 2022. Følg med på våre stillingsannonser på Finn.no de nærmeste dagene så hadde det vært gøy om du tok en titt om det er noe for deg!

Med dette ønsker jeg og hele Centric-gjengen alle kunder, samarbeidspartnere og konsulenter en riktig god jul og et godt nyttår!

Beste hilsen fra Joakim Aamo (midlertidig leder i Centric Finance)

Kontakt oss

Besøksadresse
Kirkegata 15, 5. etg.
0153 Oslo

Telefon
(+47) 23 10 00 60

Eller bruk skjemaet


Jeg ønsker å motta nyhetsbrev

 

Vi er en del av Centric

Centric er en av Europas største privateide
tjenesteleverandører med over 5000 ansatte i
Skandinavia og Nord-Europa

Gå til Centric EU