For et år siden rev vi opp røttene i vår markedsstrategi for å så nye frø. Rekrutteringsbransjen er en konkurransepreget bransje hvor alle egentlig tilbyr det samme. Den leverandøren som raskest dekker opp en stilling med best kandidat vinner oppdraget. For å skille oss ut i markedet og tiltrekke oss de beste kandidatene, valgte vi for et år siden å satse på en ny markedsmiks. Den inneholder en rekke utradisjonelle og tradisjonelle tiltak for å profilere våre rådgivere, skape bedre stillingsannonser og bli en preferert leverandør for bedrifter med behov for økonomi- og arkivressurser. Etter et år med podcasten “Ukens Stillinger” som en viktig del av vår rekrutteringsprosess, ser vi interessante resultater. Denne podcasten skal ikke være noe for alle, og den er ferskvare.
Annenhver uke spiller vi inn en podcast hvor vi omtaler 2 – 4 ulike jobbannonser. Hver episode blir lyttet på av 30 – 130 unike mennesker avhengig av hvilket oppdrag vi omtaler. Podcasten blir brukt i stillingsannonsene og publisert i ulike medier for å tilføre noe ekstra til den ellers tradisjonelle stillingsbeskrivelsen. Effekten av podcasten er for oss soleklare! På de stillingsannonsene med likt antall visninger som konkurrentene våre, viser statistikken at Centric Finance har høyere antall søkere. På annonsene med lavere antall visninger enn konkurrentene, har vi likevel like mange eller flere søkere enn konkurrentene! Dette er statistikk hentet fra Finn.no og Recruitment Manager (Centrics interne system).
Podcasten endrer samtalene med kandidater og kunder.
Det er vanskelig å forklare i en jobbannonse hvordan miljøet og sjefen på arbeidsplassen egentlig er, hvilken kultur de representerer eller hvordan hverdagen til forgjengeren i denne stillingen opplevde arbeidsplassen. For den kandidaten som vurderer å søke på en slik stilling har det vist seg å ha en enorm vinning å kunne få enda litt mer “kjøtt på beinet” når de bestemmer seg for å søke.
Gjennom podcasten har det kommet flere positive og overraskende ringvirkninger. Vi stiller oppdragsgiver andre spørsmål enn tidligere og blir enda bedre kjent. Når kandidatene kommer på intervju kjenner de bedre til våre rådgivere, noe som gjør intervjuet mindre nervepirrende. Flere av kandidatene har vist seg å ha en bedre kulturell match for vår oppdragsgiver. Det er også godt tatt i mot fra våre kunder at vi investerer vår del for å finne rett kandidat til stillingsutlysningen.
Vi har denne podcasten for å tilføre den tradisjonelle jobbannonsen noe nytt. Dette har gitt oss bedre kvalifiserte kandidater, høyere antall registrerte CVer i våre systemer og kundene våre er mer fornøyde. Da er det gøy å teste nye ting!
Rohit Saggi, Country Manager i Centric Finance