I forbindelse med at vi har blitt Great Place to Work sertifisert, en sertifisering som er basert på en global standard for hva som kjennetegner en god arbeidsplass, har jeg reflektert litt rundt hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø.
Et godt arbeidsmiljø handler ikke kun om trivsel, men også om motivasjon. For å oppnå et godt miljø, er det viktig at alle bidrar.

6 smarte tips for å få ned sykefraværet


 1. Vær inkluderende
Er du leder, er det selvsagt viktig at du tar samtlige av dine arbeidstakere under vingen, og inkluderer dem i arbeidshverdagen. Men det er også like viktig at kollegene tar vare på hverandre. Ha en åpen dialog og snakk med hverandre – ikke om hverandre.
2. Gi tilbakemeldinger
Å leve i uvisshet og lure på om noen er fornøyd med arbeidet du gjør, er veldig frustrerende. Tilbakemeldinger er viktig for at motivasjonen skal holde seg oppe. Vær raus med kollegene dine, og husk også å gi positive tilbakemeldinger til lederen din. I tillegg er konstruktiv kritikk  viktig for utviklingen av alle ansatte og bedriften.
3. Følg rutinene
Vær flink til å følge rutinene dere har blitt enige om på arbeidsplassen. De er satt for en grunn, og det er i fellesskap de opprettholdes.
4. Vær bevisst på din rolle
La lederen være leder. Pass på deg selv og dine oppgaver. Uansett hva din rolle i bedriften er, er du en viktig ressurs i tillegg til at du har en påvirkningskraft når det kommer til arbeidsmiljøet.
5. Del kunnskap
Ikke brenn inne med kunnskap, råd og tips. I en bedrift jobber dere sammen mot et felles mål. Derfor er det hele tiden viktig å dele kunnskap med kollegene dine.
Bilde - Kathrine Kreutzer

Kathrine Kreutzer – Direktør Centric Finance Professionals


Som dere ser er det ikke en trylleformel vi snakker om, men en liten påminnelse om hvor lite som skal til for å gjøre en forskjell.
Husk: – «Det er du som kan skape en forskjell  – det er deg det kommer an på!»
 
[maxbutton id=”1″ ]